Friday, January 11, 2013

Bekerja Sambil Berdiri Mampu Mengurangkan Berat Badan


Pekerja pejabat yang menghabiskan masa bekerja secara duduk sepanjang hari perlu menukar gaya dengan cara bekerja sambil berdiri.


Menurut satu kajian yang dijalankan oleh saintis dari Universiti Chester, Dr. John Buckley, berdiri selama tiga jam mampu membakar 3.6 kilogram lemak dalam tempoh setahun.

Katanya, pekerja boleh menukar gaya bekerja secara berdiri dengan menggunakan meja komputer biasa untuk menjalankan rutin harian.

Bekerja secara berdiri telah dipelopori oleh Ernest Hemingway yang merupakan seorang penulis yang menjalankan tugasan harian secara berdiri dengan sebuah meja khas paras dada.

Kata Buckley, menukar cara gaya bekerja daripada duduk kepada berdiri mampu mengurangkan obesiti dan melancarkan peredaran darah.

"Berdiri selama tiga jam mampu membakar 144 kalori,'' ujar saintis Jabatan Klinikal Sains dan Nutrisi Universiti berkenaan.

Katanya lagi, ramai pekerja banyak menghabiskan masa secara duduk, keadaan itu akan menyebabkan kadar metabolisma lemah.

''Ia bukan sesuatu yang normal, manusia dicipta untuk berdiri dan terus bergerak,''ujarnya lagi.

Beliau merupakan sebahagian daripada kumpulan pakar perubatan yang menjalankan kajian untuk mengawal obesiti.

Terdapat beberapa laporan mengenai gaya hidup ringkas di pejabat dan rekreasi yang boleh merbahayakan.

Kajian yang dijalankan tahun lalu mempunyai kaitan antara gaya hidup ringkas dan peningkatan risiko kepada penyakit diabetis.

Sementara itu, satu kajian di Australia yang dikeluarkan pada Mac 2012, mendapati terlalu lama duduk mempunyai risiko untuk mudah meninggal dunia walaupun aktif dalam aktiviti fizikal.

Hasil kajian tersebut mendapati seorang dewasa yang duduk selama 11 jam atau lebih dalam masa sehari mempunyai 40 peratus risiko untuk meninggal dunia dalam tempoh tiga tahun berbanding dengan mereka yang kurang daripada empat jam sehari.

-AGENSI

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon