Monday, December 10, 2012

Penerbangan Melancong Ke Bulan Akan Di Buka


Dua bekas pegawai Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA), mendedahkan rancangan untuk menawarkan penerbangan ke bulan menjelang penghujung dekad ini, selepas 40 tahun manusia terakhir menjejakkan kaki di sana.


Bekas Pengarah Pusat Angkasa Lepas Johnson NASA, Gerry Griffin dan bekas Ketua Saintis NASA, Alan Stern yang kini mengetuai Golden Spike Company, mahu mengambil bahagian dalam gelombang baru penerbangan swasta ke angkasa lepas.

Syarikat itu juga ingin membuka lembaran baru membolehkan manusia menjejakkan kaki semula di bulan selepas NASA menutup penerbangan tersebut ekoran kos yang tinggi.

Golden Spike Company menjangkakan, kos satu perjalanan pergi dan balik pengembaraan ke bulan akan melibatkan AS$1.5 juta (RM4.65 juta), harga hampir sama dengan program angkasa lepas NASA untuk menghantar robot ke sana.

Syarikat itu menjelaskan, pihaknya boleh mengurangkan kos dengan menggunakan roket sedia ada dan kapal angkasa lepas komersial.

Mereka merancang menawarkan penerbangan itu kepada negara-negara, individu dan badan korporat yang berminat menjelajah bulan.

Golden Spike merancang perniagaan tersebut sejak dua tahun lalu dan mendedahkannya sehari sebelum sambutan ulang tahun ke-40 pelancaran Apollo 17 yang merupakan misi terakhir ke bulan.

-AFP

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon