Sunday, December 30, 2012

Komposer Di Indonesia Di Pandang Sebelah Mata


Peranan komposer dalam sesebuah lagu yang bagus masih dianggap sepi dan dipandang sebelah mata oleh masyarakat di Indonesia. Itulah cetusan hati dan rungutan yang diutarakan oleh tiga komposer yang datang ke Malaysia baru-baru ini. Sentuhan idea, ritma, melodi dan harmoni pengkarya itu belum dianggap serius di mata umum.

Hasil jamming di studio Shafick (tengah) telah menghasilkan 
sebuah lagu baharu daripada tiga kepala.

Untuk melahirkan khalayak yang celik penghargaan, tiga komposer muda itu berpayung bawah nama 3 Composer dan meletakkan diri mereka di depan tabir. Mereka kini bergelar penyanyi.

Tengku Shafick, Bemby Noor dan Mario 'Kacang' menubuhkan 3 Composer untuk menunjukkan sisi lain tetapi masih mengangkat gubahan sendiri.

"Kami selalu berada di belakang layar. Kami ingin orang tahu, kami adalah salah satu punca yang membuatkan penyanyi jadi hits," ujar Mario tentang kemunculan mereka dengan single yang bertajuk Salah Benar.

Dengan penghasilan single tersebut, 3 Composer ingin memberikan kejutan menerusi lagu yang bergenre pop romantis. Buat mereka, inilah ruang yang dimahukan agar sedikit penghargaan dan keterbukaan dapat diberikan kepada petugas seni yang bernama komposer.

-Kosmo

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon