Saturday, November 03, 2012

RM152 Billion Kerugian Akibat Taufan Sandy


Taufan Sandy meninggalkan penghadang pulau di New Jersey kepada tanah tandus berbahaya di pinggir laut terhakis, memusnahkan kediaman menghadap laut, membanjiri jalan raya dan merosakkan kemudahan awam. Sebuah firma ramalan menganggarkan jumlah keseluruhan kerosakan dihadapi Amerika Syarikat akibat taufan itu boleh mencecah hingga AS$50 bilion (RM152 bilion).


Bandar raya New York kembali kepada kehidupan seharian secara perlahan-lahan, dimulai dengan pembukaan sebahagian daripada laluan utama kereta api bawah tanah semalam selepas tiga hari dilanda taufan itu.

Bagaimanapun, jirannya, New Jersey dikejutkan dengan kemusnahan pantai dan berita ribuan orang di bandar raya itu masih terperangkap akibat air kotor banjir yang kian meningkat. Firma ramalan, Eqecat menganggarkan jumlah keseluruhan kerosakan di negara itu mencecah RM152 bilion, menjadikan ia taufan kedua membabitkan kerugian besar selepas taufan Katrina dalam sejarah negara itu.

Anggaran itu, termasuk kerosakan hartanah dan kehilangan perniagaan. Di seluruh negara, jumlah keseluruhan korban nyawa mencecah lebih 90 orang. New Jersey yang dulunya adalah pinggir pantai Atlantik yang bersih dan terkenal dengan Bruce Springsteen serta rancangan televisyen “Jersey Shore” kini musnah. Sesetengah penduduk akhirnya dapat melihat sisa kediaman mereka: Sandy memusnahkan kediaman, premis perniagaan dan titian kayunya.

-AP

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon