Tuesday, November 27, 2012

Pendapatan Tahunan Google Mengalahkan Semua Media Cetak di AS!


Sebuah data mendedahkan bahawa pendapatan iklan Google telah mengalahkan pendapatan iklan media cetak di Amerika Syarikat (AS). Meski diolah dari data iklan di AS, namun hasil dari data ini cukup menarik untuk disemak.


Sebagai lanjutan daripada laporan tentang pertumbuhan iklan online yang dilakukan oleh Covestor, mereka cuba untuk menggali lebih dalam dari data yang ada dan mendedahkan bahawa pasaran pengiklanan telah berubah dari satu dekad lampau.

Dalam enam bulan awal di tahun 2012, Google mengumpulkan pendapatan iklan sebanyak $ 20.8 bilion sedangkan media cetak di AS (akhbar dan majalah) secara total mengumpulkan $ 19.2 bilion dari iklan cetak.

Namun perlu dicatat bahawa Google adalah syarikat yang beroperasi secara global, ertinya pendapatan iklan mereka boleh saja didapati di luar US, sedangkan media cetak AS mendapatkan iklan hanya dari pasaran AS sahaja.

Atas dasar itu, perbandingan ini juga boleh jadi tidak setanding, namun seperti yang disebutkan di blog Covestor, data di atas tetap menjadi keadaan yang menarik untuk memberikan gambaran tentang pasaran atau pertumbuhan iklan digital.

-1newsonline.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon